26 Oca 2009

şafak çorbası


türk mutfağı isimli kitabı hürriyet gazetesi yayınlamış. eski ancak bir tarih maalesef yok. yedigün matbaasında basılmış. önsözünde "bu tariflerimizi yaparken ya bakkalınızda ölçüleri ayrı ayrı tarttıracak yahut da plastik ölçülerden bir tane alıp mutfağınızda kendiniz ölçeceksiniz." deniyor. ölçü olayına hassasiyet gösterilen seneler yeni gelmiş. tarif verirken "tam ölçü"nün de kitaplarda yer almaya yeni yeni başladığı yıllar diyelim...

kitaptaki ilk yemek şu kriz dönemine uygun. "ekmek çorbası". biliyorsunuz her kriz döneminde "bayat ekmekle yapılacak kırk tarif" kabilinden haberler çıkar. ekmek çorbası da bulardan biridir. buraya tarifi almıyorum, zira google'ladığınız takdirde aşağı yukarı aynı tarife rastlayabilirsiniz.

"şafak çorbası"nı ben ilk kez duydum... ama google'ladığımda birçok şafak çorbası tarifiyle karşılaştım. ancak okuduğum hiçbir tarifte kıyma yok! ama bizim kitapta kıymadan yapılan minik minik köfteler çorbaya atılıyor. ayrıca tarif zamanla gerçekten değişmiş, salça kullanılan şafak çorba tarifleri okudum, bizimkinde salça yok. et suyu mesela bizim tarifin olmazsa olmazlarından ancak yine kimi tarifte et suyu yerine tavuk suyu kullanıldığına veyahut da "et suyu yoksa sıcak su" dendiğine de rastladım. kitaptan başka tarifler de yazacağım ama bugünlük sadece şafak çorbası...


şafak çorbası

3 baş soğan
4 adet domates
1 bardak süt
et suyu
500 gram kıyma
6 kaşık un
4 kaşık yağ
3 adet yumurta

un yağın içinde kavrulur. soğan ince ince kıyılıp yağa ilave edilir. kavrulurken domates ve et duyu ilave edilir. bir saat kaynar, süzgeçten geçirilir. kıymalardan küçük küçük köfte yapılır. süzülen çorbaya konup tekrar ateşe oturtulur. 15 dakika daha pişirilir. öte yanda sütle yumurta çalkalanır ve ateşten inerken içine katılır ve sofraya çıkarılır. (sf: 9)

"sofraya çıkarılır" kısmı çok hoş...